«Αμαρτία και Περιθώριο στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι»
Πίσω στα Νέα2 Νοεμβρίου 2022
Παρουσίαση του βιβλίου του Ανδρέα Καρακότα, σήμερα Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022
Στις 7:30 μ.μ., στο καφενείο «Η Πρίγκηπος»
Τη μονογραφία του συνδημότη μας, Μαέστρου της Λαϊκής Παιδικής Χορωδίας των Χρωμάτων του Δημοτικού Ωδείου Νεάπολης-Συκεών και καθηγητή Παραδοσιακού Τραγουδιού του Δημοτικού Ωδείου, Ανδρέα Καρακότα, με τίτλο: «Αμαρτία και Περιθώριο στο σύγχρονο ελληνικό τραγούδι. Οι περιπτώσεις του Μάνου Χατζιδάκι και του Απόστολου Καλδάρα», θα παρουσιάσουν σήμερα, Τετάρτη 2 Νοεμβρίου 2022, οι εκδόσεις «Οδός Πανός» και το καφενείο «Η Πρίγκηπος», στις 7.30 μ.μ.
Ομιλητές της εκδήλωσης θα είναι οι: Γιώργος Βερβέρης (δικηγόρος-εκπαιδευτικός, φιλότεχνος), η Ρενάτα Δαλιανούδη (αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, καθηγήτρια-σύμβουλος στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο), Κώστας Καλημέρης (πολιτικός επιστήμων, κριτικός λογοτεχνίας, συγγραφέας), Θωμάς Κοροβίνης (συγγραφέας, τραγουδοποιός), Χρυσόστομος Σταμούλης (κοσμήτορας Θεολογικής, μουσικός), Γιώργος Χρονάς (ποιητής, συγγραφέας, εκδότης).
Θα ακουστούν τραγούδια από τα έργα: «Τα Τραγούδια της Αμαρτίας» του Μάνου Χατζιδάκι και «Μπαλάντες του Περιθωρίου» του Απόστολου Καλδάρα, από τους μουσικούς: Ανδρέα Καρακότα (τραγούδι), Σάκη Κοντονικολα (πιάνο, ενορχήστρωση), Γιώτα Ξεναρίου (βιολί),, Κοσμά Παπαδόπουλο (κλαρινέτο), Μαρία Χρίστοβα (τσέλο).
«Καλοτάξιδο εύχομαι για το νέο, πολύ ενδιαφέρον πόνημα του ταλαντούχου και αγαπημένου μου φίλου, συνεργάτη και συνδημότη Ανδρέα, του οποίου παραμένουμε πάντα πιστοί και περήφανοι θαυμαστές» σημειώνει ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών Σίμος Δανιηλίδης, τονίζοντας ότι «πρόκειται για έναν διακεκριμένο καλλιτέχνη-δημιουργό με αξιοζήλευτη πορεία και συνεργασίες με ‘μύθους’ Έλληνες δημιουργούς, που είμαστε ευτυχείς που συνεργαζόμαστε όλα αυτά τα χρόνια και αναβαθμίζει τη μουσική εκπαίδευση και παιδεία που προσφέρει ο δήμος Νεάπολης-Συκεών».
Τα τραγούδια της Αμαρτίας
Όπως σημειώνει ο ίδιος ο Ανδρέας Καρακότας, «Το βιβλίο είναι μια μελέτη επάνω στα έργα-κύκλους τραγουδιών ‘‘Τα τραγούδια της Αμαρτίας’’ του Μάνου Χατζιδάκι, σε ποιήματα του Ντίνου Χριστιανόπουλου και ένα του Γιώργου Χρονά και ‘‘Οι μπαλάντες του Περιθωρίου’’ του Απόστολου Καλδάρα σε στίχους δικούς του και έναν του Κώστα Βίρβου. Είναι τα κύκνεια άσματα των δημιουργών τους και ένα καταστάλαγμα όλων των πολύ δημιουργικών τους εργασιών επάνω στο τραγούδι. Στοιχεία της θεματική τους είναι το περιθώριο, η αμαρτία και η ενοχή. Μέσα από την εργασία γίνεται προσπάθεια να αποσαφηνιστεί η πρόθεση και ο στόχος των δημιουργών, ο λόγος και ο τρόπος προσέγγισης των θεμάτων τους, να ερευνηθούν και να παρατεθούν οι αντιλήψεις τους για την αμαρτία και το περιθώριο, καθώς και να αναγνωριστεί ο ρόλος που έχουν διαδραματίσει οι δύο αυτές έννοιες στις ζωές, την εξέλιξη στην τέχνη τους και την προσωπικότητά τους».
«Ανήσυχοι και δημιουργικοί οι μεγάλοι μας τραγουδοποιοί, οι οποίοι διέθεταν ταλέντο και ισχυρό ένστιγκτο κατάλαβαν από νωρίς την αλλαγή που συνέβαινε από καιρό σε καιρό στην λειτουργικότητα της μουσικής, του τραγουδιού και την παρακολούθησαν. Θα λέγαμε πως ο Χατζηδάκις ήταν από αυτούς τους ελάχιστους που όχι μόνο ένιωσαν, αλλά άλλαξαν την εποχή τους. Γνώριζαν επίσης πως για να πραγματοποιήσουν τα οράματα τους έπρεπε να θίξουν μέσα από την εργασία τους σημαντικά θέματα που απασχολούν την ανθρώπινη ύπαρξη όπως τον έρωτα, το θάνατο, την αμαρτία. Έχοντας πάντα ανοιχτές, τις κεραίες τους για να συλλαμβάνουν την ευαισθησία του καιρού τους, και τις καρδιές τους για να δημιουργούν για τους συνανθρώπους τους, έγιναν μέσα από τα τραγούδια τους η φωνή όλων εκείνων που είχαν βαθιά ανάγκη να επικοινωνήσουν ουσιαστικά, αλλά και η λαλιά εκείνων των μικρών κοινωνικών ομάδων που περιθωριοποιούνται τις περισσότερες φορές, άδικα, τις οποίες αγαπήσανε και περισσότερο», προσθέτει ο Ανδρέας Καρακότας.