Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στου Δήμους

Πίσω στα Νέα
Αρχική

/

Ενημέρωση

/

ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ

/

Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στου Δήμους

1 Σεπτεμβρίου 2014

Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας στου Δήμους

Άρθρο στην εφημερίδα «Μακεδονία» (31/08/2014)

«Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι μέρος της λύσης του προβλήματος και όχι το πρόβλημα»

Εδώ και χρόνια τονίζουμε σε κάθε τόνο ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι μέρος της λύσης του προβλήματος και όχι το πρόβλημα, και θα επιμένουμε να το υπενθυμίζουμε έως ότου το πολιτικό σύστημα το αποδεχθεί και το συνειδητοποιήσει. Ιδιαίτερα, αυτό βρίσκει την πλήρη εφαρμογή του σε περιόδους οικονομικής κρίσης, κατά την οποία η κεντρική διοίκηση αναζητεί λύσεις για τη δημοσιονομική εξυγίανση της χώρας, με τον τομέα της υγείας να αποτελεί ένα από τα πλέον ακανθώδη ζητήματα που καλείται να αντιμετωπίσει.


Στο σκέλος αυτό, όπως σε όλα σχεδόν τα ζητήματα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αποδείξει ότι έχει ιδέες και πλήρως τεκμηριωμένες και υλοποιήσιμες προτάσεις, μα κυρίως έχει αποδείξει ότι και ξέρει και μπορεί να λειτουργήσει ως ο πλέον αξιόπιστος κοινωνικός εταίρος.


Με βάση, λοιπόν, τον κώδικα δήμων και κοινοτήτων (Ν. 3463/2006) και τη νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης και της αποκεντρωμένης διοίκησης - Πρόγραμμα «Καλλικράτης» (Ν.3852/2010) έχει την αρμοδιότητα παροχής υπηρεσιών υγείας, ιδιαίτερα δε αυτών που αφορούν στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας. Σε αρκετούς δήμους της χώρας υπάρχει και η σχετική εμπειρία και ο κατάλληλος εξοπλισμός ώστε άμεσα να μπορούν να πιστοποιηθούν μονάδες παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.


Φωτεινό παράδειγμα αποτελούν τα Δημοτικά Ιατρεία που λειτουργούν στο δήμο μας, τον δήμο Νεάπολης-Συκεών, που υποστηρίζονται από 24 ιατρούς εννέα διαφορετικών ειδικοτήτων, νοσηλευτικό προσωπικό, φυσιοθεραπευτές και κοινωνικούς λειτουργούς, εξυπηρετώντας κάθε χρόνο χιλιάδες ηλικιωμένους, ανασφάλιστους κι ανέργους. Ταυτόχρονα, προωθείται δημοτικό ιατρικό κέντρο, το οποίο θα αποτελέσει τη ναυαρχίδα στον ευαίσθητο αυτόν τομέα.


Οι μονάδες παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας θα μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες στο σύνολο των κατοίκων της περιοχής ή εναλλακτικά σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες. Η χρηματοδότησή τους μπορεί να προέλθει από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, όπως χρηματοδοτούνται τα ΚΗΦΗ και τα κέντρα διημέρευσης, και -παράλληλα- ανταποδοτικά μέσω σύμβασης με τον ΕΟΠΥΥ.


Με αυτά τα βήματα είναι βέβαιο ότι η συμμετοχή στο σύστημα παροχών υπηρεσιών υγείας και πιστοποιημένων δομών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα διασφαλίσει την καθολική πρόσβαση των πολιτών στις πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας και θα καταπολεμήσει την οικονομική εκμετάλλευση των πολιτών από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών υγείας προς τον ΕΟΠΥΥ.


Με αυτόν τον τρόπο οι δήμοι θα εξασφαλίσουν τη σύσταση μονάδων οικογενειακής ιατρικής σε κάθε δήμο, την αξιοποίηση όλων των υφιστάμενων υπηρεσιών παροχής πρωτοβάθμιας και επείγουσας φροντίδας υγείας, τη θέσπιση οικογενειακού γιατρού και παιδίατρου, σε κάθε γειτονιά και σε κάθε δήμο, τη συνεργασία των γιατρών της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με όλες τις κοινωνικές υπηρεσίες σε επίπεδο δήμου και την αυτόνομη διοίκηση των συστημάτων πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με ευθύνη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.


Αυτή η κατεύθυνση δράσεων κοινωνικής πολιτικής και παροχής υπηρεσιών υγείας από τους ΟΤΑ είναι συμφερότερη οικονομικά και ποιοτικά όπως δείχνει το παράδειγμα των προγραμμάτων των ΑΜΕΑ, όπου οι δράσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι κατά 50% πιο οικονομικές από αντίστοιχα προγράμματα που υλοποιούν τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που εποπτεύονται από το υπουργείο Υγείας.


Το σύμφωνο εταιρικής σχέσης για την προγραμματική περίοδο 2014-2020 (ΕΣΠΑ 2) οφείλει να μετατραπεί σε εργαλείο για προσανατολισμό κοινωνικής πολιτικής και να ενισχύσει το ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ως εγγυητή όλων αυτών των κρίσιμων και ευαίσθητων δράσεων.


Η υπόθεση είναι απλή και δοκιμασμένη σε όλη την Ευρώπη. Γιατί να μην μπορεί να επιλεχθεί και στη χώρα μας; Πιστεύουμε ότι μπορεί και πρέπει να προχωρήσει άμεσα, αρκεί να επιδειχθεί επιτέλους η τόλμη και η βούληση για σύγκρουση με παθογένειες και συμφέροντα.


*Ο Σίμος Δανιηλίδης είναι δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, πρόεδρος της Περιφερειακής'Ενωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, μέλος του δ.σ. της ΚΕΔΕ και πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής, Αλληλεγγύης και Απασχόλησης