Η ανάπτυξη μπορεί να έρθει από την περιφέρεια...

Πίσω στα Νέα
Αρχική

/

Ενημέρωση

/

ΑΡΘΡΑ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥ

/

Η ανάπτυξη μπορεί να έρθει από την περιφέρεια...

12 Σεπτεμβρίου 2014

Η ανάπτυξη μπορεί να έρθει από την περιφέρεια...

Άρθρο στην ειδική έκδοση της εφημερίδας «Αγγελιοφόρος» με αφορμή την 79η ΔΕΘ

Οι άξονες ανάκαμψης και ανάπτυξης

Η χώρα μας μετρά σχεδόν τέσσερα χρόνια βαθιάς οικονομικής κρίσης και παρόλα τα διαρθρωτικά δημοσιονομικά μέτρα η έξοδος από αυτήν και η είσοδος στην ανάπτυξη παραμένουν ακόμα ζητούμενα.


Όλη αυτή την περίοδο η κοινωνία κλήθηκε να πληρώσει βαρύ τίμημα, χωρίς ακόμη να έχει απολαύσει το αντίτιμο των θυσιών της. Ακόμη και το τελευταίο προπύργιο της υποστήριξής της, που είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δέχθηκε τέτοια πλήγματα που έφθασε στο σημείο πολλοί δήμοι όχι μόνο να μην μπορούν να ανταποκριθούν στην αποστολή τους στο πλαίσιο των ευαίσθητων και κρίσιμων κοινωνικών υπηρεσιών, αλλά επιπλέον να αντιμετωπίζουν προβλήματα βιωσιμότητας.


Κι όμως, η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αποδείξει ότι ξέρει και μπορεί να σχεδιάζει, να διεκδικεί και να υλοποιεί προγράμματα ακόμη και αυστηρού αναπτυξιακού χαρακτήρα. Αντί, λοιπόν, να ενισχυθεί σε αυτό το σκέλος, είδαμε να περικόπτονται πόροι ή να της ανατίθενται νέες αρμοδιότητες χωρίς την προβλεπόμενη από το Σύνταγμα μεταφορά πόρων.


Η έξοδος από την κρίση δεν έρχεται με μέτρα φορολογικού-εισπρακτικού χαρακτήρα, αλλά με επενδύσεις και γενναίες μεταρρυθμίσεις που θα καθιστούν το κρότος ευέλικτο, που θα αποκεντρώνουν αρμοδιότητες και υπηρεσίες, που θα αναγνωρίζουν και θα εκχωρούν ρόλο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Από τον οποιονδήποτε φορέα ή οργανισμό, που κατοικοεδρεύει σε γυάλινους πύργους κι αποκομμένος από τη ζώσα πραγματικότητα, αυτοί που γνωρίζουν καλύτερα και περισσότερο το γίγνεσθαι στην περιφέρεια είναι οι δήμοι. Και είναι βέβαιο ότι η ανάπτυξη μπορεί και πρέπει να έρθει από την περιφέρεια.


Κάνοντας τον απολογισμό των τελευταίων χρόνων, με αφορμή την 79η ΔΕΘ. διαπιστώνουμε ότι η εικόνα στην περιοχή μας ακολουθεί την πεπατημένη των προηγούμενων. Κάθε χρόνο τέτοια εποχή αναδεικνύονται θέματα και ζητήματα αναπτυξιακού χαρακτήρα, αλλά πόσα από αυτά που προτάθηκαν και διεκδικήθηκαν, αλλά ακόμη και από αυτά που υποσχέθηκαν, προωθήθηκαν και ολοκληρώθηκαν; Αντίθετα, είδαμε να εκμηδενίζονται οι δημόσιες επενδύσεις, να παγώνουν ή να περικόπτονται δραματικά οι χρηματοδοτήσεις έργων που δρομολογήθηκαν, να επιχειρείται το ξεπούλημα κοινωνικών δημόσιων περιουσιών (ΕΥΑΘ).


Επιτέλους, οι ασκούντες εξουσία οφείλουν να συνειδητοποιήσουν, ότι η περιφέρεια με τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, μπορεί να αποτελέσει τη μήτρα που θα γεννήσει την ανάπτυξη.


Αρκεί να υπάρξει ο κατάλληλος σχεδιασμός, ή μάλλον επανασχεδιασμός.


Ειδικά, η Θεσσαλονίκη και η ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας μπορεί να διαδραματίσει ρόλο μηχανής που θα έλξει το συρμό της ανάπτυξης.


Αρκεί να της δοθούν ευκαιρίες, να υποστηριχθεί με υποδομές και έργα, αρκεί να δοθεί ρόλος στους δήμους.


Η ΔΕΘ είναι ένας ιστορικός θεσμός. Πόσο, όμως, έχει υποστηριχθεί από την κεντρική διοίκηση ώστε να αποτελεί ένα σταθερό, μόνιμο και διαρκώς βελτιούμενο εφαλτήριο οικονομικής και πολιτιστικής ανάπτυξης για την περιοχή και τη χώρα;


Αξονες ανάκαμψης κι ανάπτυξης


Η κεντρική διοίκηση οφείλει να σταθεί απέναντι στην περιοχή με τόλμη, ειλικρίνεια και ευθύνη. Η κεντρική διοίκηση να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους τοπικούς φορείς, και από κοινού όχι μόνο να επανασχεδιαστεί το μοντέλο ανάπτυξης, αλλά να υπάρξουν από όλους ισχυρές δεσμεύσεις για την εφαρμογή και υλοποίηση των σχεδίων. Και μερικοί, πλην όμως, βασικοί άξονες μπορούν να αποτελέσουν:


Ο σχεδιασμός και δημιουργία ενός ολοκληρωμένου μεταφορικού δικτύου, που δεν θα περιορίζεται στα στενά όρια του αστικού ιστού της πόλης της Θεσσαλονίκης, αλλά θα λειτουργεί σε συνδυασμό με κάθε μέσο μαζικής μεταφοράς. Έτσι, το μετρό όχι μόνο πρέπει να ολοκληρωθεί το ταχύτερο δυνατό, αλλά να επεκταθεί από το αεροδρόμιο και τη Θέρμη μέχρι και τη Σίνδο (ΤΕΙ, ΒΙΠΕ), να προωθηθεί η γραμμή από την πλατεία Δημοκρατίας προς το Δερβένι και να χαραχθεί νέα γραμμή ακολουθώντας τον οδικό άξονα Νεάπολης-Πεύκων-Ασβεστοχωρίου-Χορτιάτη. Παράλληλα, να προωθηθούν η λεγόμενη νέα εξωτερική περιφερειακή οδός και το δεύτερο επίπεδο της υπάρχουσας περιφερειακής, ο προαστιακός και περιαστικός σιδηρόδρομος συνδέοντας πρωτεύουσες και πόλεις των γύρω νομών, η πλήρης αξιοποίηση του θαλάσσιου μετώπου στο πλαίσιο της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, και η δημιουργία σταθερής ακτοπλοϊκής -επιτέλους- σύνδεσης της πόλης με τα νησιά του βορείου Αιγαίου και τις Σποράδες.


Με τη δημιουργία ενός δικτύου συνδυασμένων μεταφορών και μετακίνησης των πολιτών κι εμπορευμάτων, μπορεί και επιβάλλεται να γίνει η μεταφορά της ΔΕΘ εκτός της πόλης της Θεσσαλονίκης, υλοποιώντας την απόφαση της χωροθέτησής της στα όρια της Σίνδου. Με τη μεταφορά της ΔΕΘ εκτός Θεσσαλονίκης, ο χώρος που θα απελευθερωθεί μπορεί να λειτουργήσει ως κεντρικό μητροπολιτικό πάρκο πάνω στο οποίο θα επανασχεδιασθεί η ανάπλαση της πόλης.


Ο επανασχεδιασμός της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής στην ευρύτερη περιοχή με ολοκληρωμένα προγράμματα στήριξης των επενδύσεων σε νέα προϊόντα, αξιοποιώντας ορθολογικά τον υδάτινο πλούτο της Κεντρικής Μακεδονίας.


Η δημιουργία και στήριξη κέντρου ερευνών και τεχνολογίας που θα αποτελέσει την καλύτερη και μεγαλύτερη επένδυση της ανάπτυξης στο μέλλον.


Η πλήρης αναβάθμιση και σύγχρονος εξοπλισμός του λιμανιού της πόλης, με την ολοκλήρωση -επιτέλους- του 6ου προβλήτα, ώστε να γίνει λιμάνι παγκόσμιας εμβέλειας.


Ένα νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης που θα αξιοποιεί κάθε πηγή, αναδεικνύοντας οργανωμένα, συντονισμένα και στρατηγικά όλο το πλαίσιο των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής.


Το σύνολο, λοιπόν, του πολιτικού συστήματος, με πρώτη και κύρια την κυβέρνηση, οφείλει να επιδείξει τον απαιτούμενο σεβασμό στην πόλη και την ευρύτερη περιοχή. Και η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει λόγο και ρόλο που μπορεί να εγγυηθεί την τοπική ανάπτυξη και ανάκαμψη, στη βάση μιας πραγματικής και ειλικρινούς εθνικής συνεννόησης...